Skyskraber.dk
Hvorfor du ikke bør stole på din søgeordsanalyse
Billede: Burst

Hvorfor du ikke bør stole på din søgeordsanalyse

Promovering

Desværre er det sådan, at søgeordsanalyser langt fra altid er fejlfrie. Det er nemlig ikke altid, at man kan stole på de data, som bliver leveret fra søgeordsanalyse-værktøjerne. Men bør man så helt se bort fra søgeordsanalysen, når man arbejder med SEO? Nej, det er ikke dette, der er denne artikels pointe. Det er bare vigtigt, at man kan være kritisk og løbende inddrage andre værktøjer, når man eksekverer sin SEO-strategi, der også skal baseres på ens søgeordsanalyse.

Der bliver snakket rigtig meget om SEO, når man som mig arbejder i et SEO-bureau, der fokuserer eksklusivt på søgemaskineoptimering.

Søgeordsanalysen er et af de emner, som bliver diskuteret mest flittigt lige for tiden. Den gode gamle søgeordsanalyse, som hovedparten af SEO-bureauer laver for deres kunder og for mange udgør selve grundlaget for den samlede SEO-strategi.

Når snakken falder på emnet, er det søgeordsanalysens kvaliteter og berettigelse, deres bliver samtalens genstand, da vi ofte oplever, at man ikke kan stole på de data, som bliver tilvejebragt af de forskellige søgeordsanalyse-værktøjer. Men det kan vi vende tilbage til - i første omgang skal vi få defineret, hvad en søgeordsanalyse er.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Hensigten med en søgeordsanalyse er at skabe overblik over alle relevante søgeord inden for en niche, som relaterer sig til ens virksomhed. Den veludførte og brugbare søgeordsanalyse giver et klart overblik over de relevante søgeordsvolumer og selvfølgelig også ens nuværende placeringer.

Søgeordsanalysen har som oftest afgørende betydning for, hvilke søgeord man ender med at beslutte sig for at forsøge at rangere på.

Hvis man eksempelvis er usikker på, om man skal gå efter at rangere på enten House Doctor-møbler eller House Doctor-interiør, jamen så vil søgeordsanalysen være en stor hjælp i beslutningstagningen, da analysen leverer et svar på, hvilken eksakt som har de fleste søgninger. Man skal dog lige huske at medtænke konkurrence og relevans, når ens primære søgeordsmål for en given landingsside skal vælges.

Søgeordsanalyser er ikke altid helt pålidelige

Desværre ser stadig oftere, at de søgeordsvolumer, som søgeordsanalyse-værktøjerne opgiver, ganske enkelt ikke passer.

Ja, selv Google Keyword Planner, der om noget bør have indsigt i antallet af søgninger på Google, skyder af og til helt over målet.

Jeg synes dog ikke, at søgeordsanalysen skal forkastes, bare fordi den sommetider er unøjagtig, for hvad er egentlig alternativet?

Hvis man skal definere nogle mål for sin SEO-indsats, og det blive umådeligt svært at gøre uden nogen søgeordsmål, og hvordan kan man motivere valget af fokussøgeord uden en søgeordsanalyse?

Hvad skal man så gøre?

Det, som man bør gøre, er at få skabt et overblik over antallet af søgninger på alle de søgeord og ordsfraser, som på den ene eller den anden måde kunne have en relevans for en. Her gælder det om at være lidt kreativ. Man skal kunne sætte sig i kundens sted, og så er det vigtigt at undersøge, hvad konkurrenterne rangerer på.

Med afsæt i søgeordsanalysen bør man vælge de søgeord, som man gerne vil at rangere på. Baggrundet for valget er overvejelserne omkring relevans, søgeordsvolume og konkurrence.

Læg derefter en plan for, hvordan man kunne komme helt til toppen på de valgte søgeord og start så på arbejdet. Brug løbende de data, som du får via Google Search Console, og vær hele tiden omstillingsparat. Det kan nemlig godt være, at disse data fortæller dig, at du bør justere din plan, men selvfølgelig også at du er på rette vej.

Brug data fra Search Console løbende, når du eksekverer på din SEO-strategi

Med Google Search Console kan du holde øje med, hvilke ord din side rangerer på samt hvor mange eksponeringer og klik, som diverse ord får.

Search Console kan på den fortælle dig, om der er stor diskrepans mellem de søgeordsvolumer, Ahrefs, Google Keyword Planner og deslige har estimeret, og så virkeligheden.

Når man arbejder aktivt med at søgemaskineoptimere, vil man samtidig også komme til at rangere på en masse søgeord, man IKKE aktivt arbejder på at komme til tops på. Dette er en fin og helt naturlig sidegevinst af godt on-page indhold, indgående links osv.

Desuden bør man løbende også undersøge, om der er noget at hente på de søgeord og -ordsfraser, som man ikke har haft fokus på endnu. Er der det, jamen så kan det være, at man skal flytte sit primære fokus til disse i stedet.

Ovenstående artikel er udarbejdet i samarbejde med møbelforhandleren Moodings, der sælger fede designermøbler, blandt andet fra House Doctor. Du kan se deres stilfulde udvalg her https://moodings.com/collections/house-doctor.

about us
Mit navn er Simon. Til hverdag driver jeg det organiske marketingbureau Nutimo. Dette er blot et sted hvor jeg skriver om markedsføring, webudvikling og tiltag du kan gøre i din virksomhed.
Seneste indlæg