Skyskraber.dk
Hvad er Google Tag Manager?
Billede: Canva

Hvad er Google Tag Manager?

Promovering

Google har udviklet en masse programmer, som kan være til stor hjælp, når man udvikler og optimere hjemmesider. Her kan du læse en hurtig forklaring om, hvad du kan bruge GTM til.

Hvad er Google Tag Manger? Google Tag Manager er et system, der hjælper med at holde styr på dine tags. Tags er sporingskoder og kodefragmenter. Tag Manager hjælper med at bygge bro mellem udviklere og marketingfolk ved at tilføje et GTM-script, som kan hjælpe med at måle og analysere en webbaseret brugerflade.

Dette var en meget hurtig forklaring af, hvad Google Tag Manager er. Du kan eventuelt også se denne video fra Google Analytics, hvor de forklarer på treethalvt minut, hvad hovedprincipperne i systemet er. 

En del af Google Marketing Platform

Google udbyder en masse gratis værktøjer til at holde styr på dine hjemmesider og din online marketing. En af disse værktøjer er Google Tag Manager. Tag Manager sørger for, at alle dine tags bliver samlet et sted, så du nemt kan styre dine tags uden at redigere alt for meget i din kode.

Disse programmer hører med til Google Marketing Platform

  • Analytics
  • Data Studio
  • Optimize 360
  • Surveys 360
  • Display & Video 360
  • Search Ads 360
  • Tag Manager 360

Når du installere Google Tag Manager, får du et script som kan indsættes i din kildekoden alle siderne på din hjemmeside. Dette samler alle dine tags et sted. Dataen bliver derefter sendt videre til dine analyseprogrammer og eventuelle tredjeparts programmer.

Google Analytics og AdWords sender for eksempel information videre til Google. Her er det vigtigt at få styr på dine triggers og variables.

Triggers og variables styrer, hvordan dine tags skal virke. Tags bliver trigget ved, at der kommer interaktion på din hjemmeside, og ved at bruge trigger, kan du bestemme, hvornår de skal virke.

Trigger eksempler

Du kan sætte din trigger til at reagere, hvis nogle går ind på din hjemmeside. Du kan også vælge, at dit tag kun skal trigges, hvis de for eksempel fjerner noget fra indkøbskurven på din webshop.

Variables

Definerer de forskellige triggers, og hvilken data de skal sende.

Der findes mange gode guides til, hvordan GTM virker, og man kan lære utrolig meget ved blot at følge diverse video-guides.

Du skal primært tænke på at anskaffe dig Google Tag Manager, hvis du har behov for at tracke dine besøgendes adfærd på din hjemmeside. Dette vil helt klart hjælpe dig med at få struktureret dine tags, samt gøre dine online marketingaktiviteter mere overskuelige og eksekverbare.

Det er ganske nemt og helt gratis at anskaffe sig Google Tag Manager. Du behøver blot en Google Konto, og efter login og en søgning på GTM, får du en masse hjælp til installation, opsætning og andre begynderguides.

Tak til Citatplakat

Afslutningsvis skal der lyde et stort tak til Citatplakat, som via økonomisk støtte har gjort denne artikel mulig. Hos Citatplakat.dk kan du finde et hav af forskellige plakater, hvor du udover at få en plakat med gode citater også kan finde designplakater, naturplakater, kunstplakater og meget mere.

about us
Mit navn er Simon. Til hverdag driver jeg det organiske marketingbureau Nutimo. Dette er blot et sted hvor jeg skriver om markedsføring, webudvikling og tiltag du kan gøre i din virksomhed.
Seneste indlæg