Skyskraber.dk
Hvad er Google Trends? Få bedre indsigt i din data
Billede: Canva

Hvad er Google Trends? Få bedre indsigt i din data

Promovering

Udover at være den førende søgemaskine, så supplerer Google med en masse gratis værktøjer, som kan gøre livet lettere, hvis man er en marketer. Det er sjældent den fulde sandhed man får, når man kigger i diverse analyseværktøjer, når det kommer til søgeord og volumen.

Den data jeg tror mest på, når det kommer til SEO, er ofte den, som bliver leveret fra Google. De er om nogen markedsledere af den overflod af data, som vi alle lever i.

Hvad er Google Trends? Google Trends er et gratis værktøj fra Google, hvor man kan se hvor populære diverse tendenser er, og de er inddelt i områder, alt efter, hvad der bliver søgt efter i deres søgemaskine. Det kan bl.a. hjælpe med at give inspiration til din søgeordsanalyse samt emner at skrive om.

Det gode ved dette værktøj er, at det er nemt at sætte sig ind i og meget simpelt at bruge. Det er dog ikke nogen revolutionerende resultater, som kommer ud af at bruge værktøjet. Det kan dog give god inspiration til eventuelle blogindlæg, og det kan hjælpe dig med at følge nogle af de mange trends, som kan være overskueligt at følge med i.

Mange fede features

Du kan inddele data ud fra forskellige geografiske områder og tidslinjer. Data’en strækker sig helt tilbage fra 2004, og du kan derfor se, hvor og hvornår diverse tendenser i samfundet var populære.

Sammenlign dine resultater

Jeg var eksempelvis interesseret i at lære mere om tendenserne inde for CBD-olie. Her kan man sammenligne flere søgeord, og se hvor og hvornår de er mest populære. Her får man tal fra 0-100, og man får hurtig en overskuelig graf.

Skal du dele resultaterne med kolleger eller bekendte, kan man hurtig give dem et overskueligt indblik i en specifik trend. Her kan man også få forslag til andre forespørgsler/queries, som er populære og relateret til dit overordnet søgeemne. Det derfor også hjælpe dig til at finde bedre nøgleord og søgefraser, når du skal skrive dine artikler.

Se eksempler fra værktøjet her

Google værktøjer for marketers

Når du er en online marketer, er Google uundværlig. Det er derfor en god idé at sætte dig ind i så mange af Googles programmer som muligt, og det bedste ved det er, at de næsten altid er gratis og fantastiske på samme tid.

Google har ofte den mest præcise data, hvor jeg oplever, at mange af de mest anerkendte værktøjer inden for SEO skyder helt ved siden af, når de angiver et estimat på den gennemsnitlige søgevolumen pr. Måned.

Gode google værktøjer for en online marketer

For at få mest muligt ud af disse værktøjer skal du bruge en G-mail. YouTube er ikke engang nævnt på denne liste, men det er i princippet også et uundværligt værktøj, som også ejes af Google.

  • Google AdSense
  • Google AdWords
  • Google Ads Keyword Planner
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Trends
  • Google My Business
  • Google Marketing Platform
  • Digital Marketing Tools from Google
  • Google for Startups
  • Google Business Solutions
  • G Suite Marketplace
  • Google Input Tools
  • Google Charts
  • Google for Nonprofits
  • Google PageSpeed Tools
  • Google Marketing Platform

Ja, google har faktisk lavet en helt marketing platform, hvor vi blandt andet har skrevet uddybende om, hvad Google Tag Manager er. Du kan læse mere om denne funktion, hvis du følger linket til denne artikel: Hvad er Google Tag Manager

Google opkøber Fitbit

Bare for at understrege, at Google bliver ved med at sætte sig på alt den data de kan komme i nærheden af…. Ja, så blev det offentliggjort her i starten af november 2019, at de opkøber Fitbit for 2.1 milliarder USD.

Fitbit er en førende spiller, når det kommer til Fitness-tracking hardware. Her har Google blandt andet købt virksomheden for at mindske noget af den konkurrence, som de har med Apple indenfor dette segment.

Der er bekymringer om, at Google får for mange oplysninger om deres forbrugere, når det kommer til private sundhedsoplysninger. Der blev dog forsikret om fra FitBits administrerende direktør, at personlig data ikke blev solgt og kunne benyttes i Google Ads.

Source: Nytime.com

Hos Skyskraber følger vi med stor interesse alt den udvikling, som hele tiden kommer fra verdensfirmaet Google.

Tak til Formula Swiss

Afslutningsvis vil vi gerne sende et kæmpe tak til Formula Swiss, som via støtte har gjort denne artikel mulig. Formula Swiss er udbyder af den højeste kvalitet af CBD-olie fra Schweiz, og indholdet er både veldokumenteret og lovligt i Danmark.

about us
Mit navn er Simon. Til hverdag driver jeg det organiske marketingbureau Nutimo. Dette er blot et sted hvor jeg skriver om markedsføring, webudvikling og tiltag du kan gøre i din virksomhed.
Seneste indlæg