Skyskraber.dk
Googles opdaterede billedsøgning, og hvad den betyder i relation til SEO

Googles opdaterede billedsøgning, og hvad den betyder i relation til SEO

Promovering

I de seneste måneder har Google antydet for os SEO-folk, at der er grund til at fokusere noget mere på billedsøgning. Det vigtigste hint, som søgningstrackerene SEOClarity, Mozcast og RankRanger’s har opsnappet, er en stor procentmæssig stigning i det antal gange, hvor Google viser en “image box” helt i toppen af side 1.

Stigningen forløb fra d. 13. april til d. 23. april fra 24 % til 34 %, og nu er Google så også udkommet med en optimeret billedsøgningsfunktion.

Hvorfor er billedsøgning så vigtig?

Det, jeg kommer med nu, er ikke officielle tal, men det anslås af Google selv, SEO-hjemmesiden MOZ og Jumpshot, at Google Images er den næstmest anvendte søgefunktion i USA, kun overgået af Google.com. Følgende er taget fra en opgørelse fra 2016:

Distribution of US Searches Across 10 Web Properties

  • Google.com: 59,30 %
  • Google Images: 26,79 %
  • YouTube: 3,71 %
  • Yahoo: 2,47 %
  • Bing: 2,25 %
  • Google Maps: 2,09 %
  • Amazon: 1,85 %
  • Facebook: 0,69 %
  • DuckDuckGo: 0,56 %
  • Google News: 0,28 %

Selvom tallene ikke er officielle og outdatede med et par år, så viser de en tendens: Googles billedsøgning er helt enormt velbesøgt. Har man været smart og optimeret sine billeder til Google billedsøgning, så kan der komme masser af trafik til ens side derfra. For når det kommer til billeder, så er der mere til det, end hvad man ser med det blotte øje - i hvert fald i forhold til SEO.

Billedeoptimering: de hurtige og nemme

Der er en række parametre, som man kan gå ind og optimere på, så billedet kommer til at rangere på en søgning. Her vil jeg beskrive de hurtige og nemme, som man bør få styr på:

Navngiv billedet og beskriv det i koden

Navngiv billedet med nogle nøje udvalgte keywords, som rent faktisk fortæller Google, hvad der er på billedet.

Ex.: IMG-123456.jpg vs. hurtig-boller-karry.jpg

Dette er virkelig en nem måde at SEO-optimere billeder på. Yderligere skal billedet akkompagneres af en relevant beskrivelse i koden, hvilken står HTML taggets alt og title attributes, og disse skal være spot on, da man herigennem kan levere noget relevans og nemt få billedet til at rangere bedre.

Det er særligt vigtigt at notere sig, at HTML title tag nu også vises i billedsøgningsresultater, så her er en oplagt mulighed for at give information videre.

Billedet skal være i det rigtige format samt størrelse og dimensioner

Her er hovedreglen, at JPEG er mere SEO-venlig end PNG, hvorfor din side vil præstere bedre og hurtigere, hvis du ikke bruger PNG.

I forhold til billedets filstørrelse skal man helst have billeder, som fylder over 100 Kb, da store billedfiler sløver siden.

Billedets dimensioner (højde og bredde) skal passe til de skærme, som det vises på. Billedet skal derfor være responsivt, hvilket vil sige, at det automatisk tilpasser sig skærm.

Billedeoptimering: de mere tekniske

Nu træder vi over i den mere tekniske del af billedoptimering, hvor der ligeledes er parametre, som man helst skal have indstillet rigtigt.

Hosting og caching: hvorfra og hvor længe

Hvor du “hoster” dine billeder, har stor betydning for, hvor hurtig din side er, hvilket også gælder for indstilling af caching, da dette bestemmer, hvor længe der skal gå, før dine billeder skal indlæses på ny hos en besøgende. Du skal derfor have gjort dig nogle overvejelser om valg af “hosting page” samt indstillet din sides “cache” til et passende tidsinterval.

Hvordan dine billeder loades

Derudover kan dine billeder blive loadet på forskellige måder, og her findes der også forskellige tricks til at gøre dine side hurtigere.

F.eks. kan du benytte dig af lazy loading-teknikken, som i korte træk består af, at din side kun loader synligt indhold, hvilket giver indtrykket af en superhurtig loadingtid. Alt indhold, som kommer længere nede på siden, bliver så loaded, når man scroller ned ad siden.

Bemærk: Lazy loading-teknikken kan forbedre din sides hastighed, men kan modsat også påvirke billedindekseringen negativt, hvis man ikke implementerer lazy loading korrekt.

Tak til AvXperten

Denne artikel er udarbejdet med hjælp og assistance ad de dygtige folk fra AvXperten. Vi gerne takke jer mange gange for støtten!

Kender du ikke AvXperten, så kan vi fortælle, at de er en af Danmarks største forhandlere af av-udstyr. Hos avXperten finder man alt lige fra antennestik til Mini DisplayPort til HDMI, og de har et bredt udvalg kvalitetsudvalg inden for alle kategorier.

about us
Mit navn er Simon. Til hverdag driver jeg det organiske marketingbureau Nutimo. Dette er blot et sted hvor jeg skriver om markedsføring, webudvikling og tiltag du kan gøre i din virksomhed.
Seneste indlæg